MT

Manuele therapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding voor fysiotherapie een opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd. Het doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van gewrichten en anderzijds je houding en bewegingen te verbeteren. Manuele therapie kan helpen als je een gewricht slecht kunt bewegen of daar pijn aan hebt. De manueel therapeut gebruikt hiervoor een aantal specifieke technieken. Direct na de behandeling merkt je vaak al effect, gewrichten functioneren beter en het bewegen gaat makkelijker, ook is een afname van pijn merkbaar. Daarnaast bestaat het behandelprogramma uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen. De manueel therapeut heeft extra kennis opgedaan van bewegingsmogelijkheden van het lichaam, in het bijzonder van de wervelkolom. Ieder mens is uniek, dus waarom zouden we allemaal hetzelfde bewegen. De manueel therapeut kan voor elk lichaam een oplossing op maat voorstellen.

Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

• Hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • Nek- en schouderklachten eventueel met uitstraling naar de armen
  • Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • Hoge rugklachten, mogelijk in combinatie met rib- en borstpijn
  • Duizeligheid bij het bewegen van de nek
  • Kaakklachten al dan niet in combinatie met nekklachten
  • Heup – , knie -, enkel -, elleboog -, pols – en handklachten